Villkor

1. Generell Information

I detta dokument redogörs villkoren du som användare (hädanefter kallad “Kunden”) accepterar för att kunna nyttja tjänster från företaget GearRentle (org.nr: 940611-5312), Räntmästarvägen 3A, 732 44 Frösön, (hädanefter kallat “Företaget”).

2. Introduktion

Tjänsten som företaget erbjuder kunden är möjligheten att hyra kvalitativ utrustning. Denna utrustning kan vara ny, begagnad eller tidigare använd. Genom att använda tjänsterna från företaget bekräftar kunden att denne har tagit del av, läst och godkänt villkoren. Ett bindande avtal bildas när kunden signerar avtalet.

3. Ägandeskap

Ägandeskapet av utrustning som hyrs ut av företaget tillfaller alltid företaget oavsett om förseningsavgiften (definierat nedan) uppgår till, eller överstiger, andrahandsvärdet av utrustningen.

4. Hyresavgift och Betalning

4.1 Alla priser anges i svenska kronor (SEK).
4.2 Kunden betalar via faktura som skickas via email, per post eller överlämnas fysiskt.

5. Ångerrätt

5.1 Vid uthyrning av utrustning under en bestämd tidsperiod via distansavtal finns ingen laglig grund för ångerrätt enligt Konkurrens- och Konsumentverket. Företaget erbjuder däremot ångerrätt upp till 48 timmar efter att avtalet bundits, dock senast 7 dagar innan hyresperioden börjar.
5.2 Om kunden utövat sin ångerrätt i enlighet med punkt 5.1 kommer kunden att få en full återbetalning av den debiterade hyresavgiften till det bankkonto kunden önskar.

6. Leverans och Återlämning

6.1 Utrustningen hämtas och återlämnas av kunden. Plats och tid för upphämtning och tillbakalämning fastställs i samråd mellan företaget och kunden.

7. Förlängning

7.1 Det kan gå att förlänga hyresperioden av utrustningen. Om kunden önskar göra detta skall denne ringa eller skicka ett mail till företaget med förfrågan. Företaget är inte skyldigt att acceptera en begäran om förlängning av hyresperioden, eftersom detta beror på tillgängligheten.

8. Kancellation

8.1 I det fall företaget måste kancellera kundens order, till exempel på grund av minskad lagerhållning eller annan anledning, kommer kunden att få en full återbetalning av hyresavgiften. Vid sådant tillfälle kommer kunden att informeras så fort som möjligt via mail eller telefon.

9. Användning av Utrustningen

9.1 Efter att kunden hämtat utrustningen från utlämningsstället är denne ansvarig för utrustningen tills den lämnas tillbaka i enlighet med punkt 6.1.
9.2 Under hyresperioden är kunden ansvarig för att utrustningen nyttjas på ett ansvarsfullt vis. Utrustningen skall nyttjas med försiktighet och kunden accepterar att följa de eventuella skötselinstruktionerna som medföljer utrustningen.
9.3 Kunden är ansvarig vid förlust av utrustning samt skador som uppkommit utöver normalt slitage (till exempel brandskada och fläckar). Om kunden returnerar utrustning som är skadad utöver normalt slitage, samtycker kunden till att företaget kan fakturera kunden för priset för att reparera eller ersätta föremålet.
9.4 Företaget förbehåller sig rätten att uppskatta priset för reparation eller ersättning av det skadade/förlorade föremålet, dock aldrig mer än försäljningspriset av utrustningen.

10. Felaktig eller Skadad Utrustning

10.1 Företaget ansvarar för att rätt utrustning utlämnas till kunden och att utrustningen är i funktionsdugligt skick. Kunden åtar sig att inspektera utrustningen under hyresperiodens första dygn. Om något saknas eller om utrustningen ej är i funktionsdugligt skick skall kunden genast informera företaget om detta via mail samt returnera utrustningen. Efter att företaget kontrollerat och bekräftat att kundens anmärkning är korrekt, kommer kunden att få en full återbetalning av hyresavgiften.

11. Personlig Data

11.1 Insamling, lagring och användning av personlig data genomförs i linje med företagets datapolicy som finns via följande länk: https://www.gearrentle.se/datapolicy/